Aija Bley
Aija Bley ir viena no pirmajām māksliniecēm, kas 20. gadsimta 90. gados sāka nodarboties ar video mākslu. Aijas Bley (tolaik – Stafeckas) darbs “Traucējumi laika skaitīšanā” ir spilgts asociatīvi brīvas videokolāžas piemērs. To veido dažādu laiku – vēsturiskā, bioloģiskā, filozofiskā un psiholoģiskā laika – sekvences. Māksliniece tajā apvienojusi visas tās izjūtas un idejas, kas viņai tobrīd bijušas aktuālas. Tāpēc vienā darbā satiekas Rainis, nāve, kāju skūšana, Dostojevska “Idiots”, gliemeži utt.
Darba tēma konceptuāli skar laika relativitātes, individuālā laika un elektroniskā laika interpretācijas iespējas. Kaut gan mākslinieces sākotnējā ideja bija tikai paironizēt par sava laika mākslas pārlieku lielo vēlmi būt “filozofiski dziļai”, iecerētais joks skatītāju uztverē pārtapis tieši par kanonisku piemēru vizuālai pārgudrībai. Darbs ir būtisks video mākslas piemērs 20. gadsimta 90. gadu laikmetīgās mākslas kontekstā. Tas godalgots vairākos starptautiskos videomākslas festivālos.
Traucējumi laika skaitīšanā. 1993.