Henrijs Preiss

Henrija Preisa gleznotāja rokraksts Latvijas kontekstā ir savdabīgi oriģināls. Viņa ģeometriskajās kompozīcijās kā kaleidoskopā savienojas haoss ar kārtību, vienkāršo elementu sarežģītās kombinācijas vienlaikus pauž kustības un miera izjūtu, nomierina un satrauc, izraisot estētisku un ezotērisku pārdzīvojumu. Preisa ģeometriski alķīmiskajos sakausējumos var atrast asociācijas ar dažādiem kultūras fenomeniem –  no kabalas, mandalām, brīvmūrnieku heraldikas simboliem un sakrālās arhitektūras būvplāniem līdz stīmpankam un referencēm uz 20. gadsimta sākuma avangarda kustībām. Tomēr mākslinieks gandrīz nekad neizmanto gatavus ornamentus un konkrētus simbolus, bet no atsevišķiem elementiem “izaudzē” noslēpumainu vizuālu veselumu, kas ir daudzkārt nozīmīgāks par tā sastāvdaļām. Skatoties uz Preisa darbiem, ikviens skatītājs tiek rosināts darboties līdzīgi – parakņājoties savā kultūras un pieredzes bagāžā, no ideju un asociāciju fragmentiem, ko izraisa šīs racionālās ģeometriskās formas, būvēt pašam savu unikālu un intriģējoši neskaidru interpretāciju.

Darbā “Nr. 402” parādās Henrija Preisa mākslai raksturīgais – saskaņā ar centrālās un vertikāli aksiālās simetrijas principiem iekomponētas ģeometriskas formas, kuru pamatstruktūras – kvadrāts, trijstūris un aplis –  provocē skatītāju atvērt savu uztveri plūstošais spēlei ar simboliem, filozofiskām idejām un mistiskām asociācijām. 

Nr. 402. 2018.

Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, mainot pārlūkprogrammas iestatījumus un izdzēšot saglabātās sīkdatnes. Uzzināt vairāk